Preventivmedel

P-stav (implantat)

Bild på p-stavP-stav innehåller enbart gestagen (gulkroppshormon). Staven ger ungefär samma dos som minipiller.


En specialutbildad barnmorska eller läkare sätter in en liten mjuk stav, alternativt två stavar, under huden på överarmens insida. Stavarna syns inte men kan kännas under huden. P-stavarna förhindrar ägglossning och gör slemmet (sekretet) i livmoder-halsen tjockt och segt så att spermierna får svårt att komma in i livmodern. Beroende på om du har fått en eller två stavar, ska den bytas ut efter 3-5 år.



Fördelar

Stavar ger ett mycket säkert skydd i 3-5 år.
Ägglossningen kommer igång någon månad efter att staven tagits bort.
Hormondosen är lägre än i p-sprutan.
Du slipper de biverkningar som man kan få av östrogen.


Nackdelar

Du måste göra ett läkar- eller barnmorskebesök för att sätta in och ta ut stavarna. Du kan få oregelbundna blödningar. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.


Biverkningar

Mycket vanliga (1/10): Huvudvärk, akne, bröstspänningar, viktökning och oregelbundna mensblödningar.
Vanliga (1/10 - 1/100): Yrsel, smärta eller hud reaktion vid injektionsstället, buksmärta, illamående, gaser i magen, håravfall, humörförändringar, minskad sexlust, trötthet, viktminskning, minskad aptit och menssmärtor.
Läs om alla biverkningar på fass.se.


Säkerhet

Ett mycket säkert preventivmedel. Färre än 1 graviditet per 100 kvinnor och år.


Passar dig
P-stav passar dig som behöver ett säkert preventivmedel, men som vill slippa dagligt kom-i-håg. Det är också ett bra alternativ om du vill vänta med att skaffa barn, eller vill låta några år gå mellan barnen.



Du hittar hemsidan här



Det gör absolut inte ont, tycker inte jag iallafall, visst är man lite öm precis runt om snittet men det är ingenting som stör. Det enda jag tycker är jobbigt är att det kliar så sjukt mycket men det är ju bara för att snittet läker ihop. Allting känns riktigt bra iallafall.. Kanske för att jag är säker i 3 år? eller kanske för att jag är en glad människa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT RESPEKTERA DETTA
* Jag bryr mig inte om du har frågestund. Så påminn mig inte heller!
* Ingen tråkig reklam eller späm. Jag är inget annonsblad!.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0