Freinetförskolan fredsduvan, avdelning elefanten.

Célestin Freinet föddes 1896 i Provence i södra Frankrike. 1920 kom han som lärare till Bar-sur-Loup. Där fann han en byskola som, lik de flesta andra på den tiden, var smutsig, kvav och dyster. Han hade framför sig elever som hade föga till övers för teoretiska och torrt intellektuella övningar.


Freinet utvecklade i denna miljö och senare på andra orter de metoder och den människo- och elevsyn som kännetecknar freinetpedagogiken: målet är självständigt tänkande och kritiska elever med stark egen identitet som förverkligar sig själva manuellt, konstnärligt och psykiskt genom det dagliga arbetet i klassen och skolans kollektiva gemenskap.



Jag skippade tuppluren jag hade planerat. Istället plattade jag håret och gick till min gamla praktiskplats. Freinetförskolan fredsduvan, avdelning elefanten. Jag har verkligen saknar de stället. Den första man möter på är L, som har klippt av sig håret. Rena rama chocken. Gick upp till övervåningen och kom på att klockan var vilotimma för barnen så jag satte mig i soffan som jag brukde göra och läsa massa barnböcker. Till slut började en eftter en droppa ut ur somrummet. Kul att se dom små liven igen. Men dom har vuxit. Ett helt år sen jag praktiserade där snart. Tiden går riktigt fort. Jag stannade under sångsamlingen och sjöng lite med dom. Sen fick jag lite presenter av vissa av barnen. Gulligt. Massa teckningar.
När de va dags för mellanmål så sa jag hej då och gick hem hit. Jag är riktigt trött men känner bara av det när jag är hemma så jag vet inte hur/vad jag ska göra för jag vill inte somna. KISTA KISTA KISTA helvete. Jag vägrar att gå dit. Jaja.


Aint some i can do about it anyho!!

XOXO Ellie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT RESPEKTERA DETTA
* Jag bryr mig inte om du har frågestund. Så påminn mig inte heller!
* Ingen tråkig reklam eller späm. Jag är inget annonsblad!.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0